Co robi Internauta, gdy akurat nie kupuje?

Czy wiecie, że czynności okołozakupowe dotyczą aż 91%* internautów? Mowa o tych, którzy spędzając czas na komputerze lub urządzeniu mobilnym nie dokonują aktualnie żadnego zakupu. Czy to oznacza, że internauci myślą tylko o zakupach? Na to wygląda, ponieważ piszemy o wolnym czasie, a ten jak wiadomo lubimy spędzać w galeriach handlowych i miejscach, gdzie możemy coś kupić.

Co robi Internauta trzymający w ręku tablet?

Polacy wykorzystują trzy źródła zakupowe. To więcej, niż w USA. Gdy korzystamy z urządzenia mobilnego, często przeglądamy sklepy i szukamy podobnych produktów u konkurencji. Interesują nas godziny otwarcia danego sklepu i informacje na temat przesyłek. Konsumentów możemy w tym przypadku podzielić na dwie grupy. Jedni to kupujący w sieci (KWS), a drudzy to kupujący wyłącznie mobilnie (KM). Kupujący w sieci rzadziej szukają informacji okołozakupowych (35%), od przedstawicieli osób kupujących wyłącznie mobilnie (46%).

Mobilne czynności okołozakupowe

W wolnych chwilach Internauci szukają informacji o sklepach i konkretnych produktach. Do najpopularniejszych czynności należą:

 

  •  szukanie informacji o produkcie, który zamierzamy kupić (KWS - 42%, KM - 45%),
  •  szukanie lokalizacji sklepu i informacji o godzinach otwarcia (KWS - 41%, KM - 44%),
  •  szukanie pomysłu lub inspiracji zakupowej (KWS - 22%, KM - 27%).

 

Będąc w galerii handlowej lub znajdując się na mieście:

  • sprawdzanie, czy w internecie dany produkt dostępny jest w niższej cenie (KWS - 35%, KM - 46%),
  • robienie zdjęć produktowi celem sprawdzenia, czy nie posiadamy już takiego w domu (KWS - 31%, KM - 27%).
     

Czynności okołozakupowe w zależności od płci

Płeć ma oczywiście znaczenie w przypadku czynności okołozakupowych. Kobiety najczęściej szukają sklepów, w których mogą wykorzystać kupony rabatowe otrzymane w formie maila lub sms. Szukają też okazji cenowych i promocji. Mężczyźni są mniej zaangażowani w czynności okołozakupowe, bo w ich przypadku chodzi głównie o robienie zdjęć produktom, które poznają bliżej w domu (z poziomu laptopa lub komputera stacjonarnego) oraz skanowanie kodów QR i kreskowych.

Gdy nie kupujemy, to szukamy informacji o produktach

Kiedy korzystamy z urządzenia mobilnego, to głównie po to, aby szukać informacji. Interesują nas godziny otwarcia sklepu, informacje i opinie na temat produktów. Czynności okołozakupowe zajmują większość naszego wolnego czasu, co sprzyja rozwojowi branży e-commerce w Polsce. Analizując powyższy materiał można dojść do wniosku, że różnica pomiędzy e-kupującymi a kupującymi wyłącznie mobilnie jest w zasadzie niewielka. Każda osoba, która przynajmniej raz kupiła coś za pośrednictwem internetu, szuka w przyszłości informacji o interesujących go produktach. Polacy kochają zakupy, bo blisko 91% czynności na urządzeniach mobilnych dotyczy zachowań okołozakupowych.

 

* - Dane pochodzą z magazynu MShopper 8/2015

 

 

 

 

 

Kategorie: Porady,